| Follow || Dashboard |
//Pelangi Hati
Kita kan saudara...
Wednesday, October 31, 2012 • 8:44 PM • 0 comments

mencari ketenangan dibalik suasana yang tenang dgn kesejukan rintik- rintik hujan, dan background music yang tenang daripada hasil lagu sendiri menyepi dari Edcoustic.. aku meniti, memikir, menilai mengapa wujud rasa sebegini... seolah- olah, kosong, sepi, sunyi... aku cuba mencari ketenangan.. mana silapku, mane salahku.. seolah- olah ingin menangis atas silap sendiri..

tiba- tiba aku teringat kata- kata dr seorang motivator SPIES, 'minta maaf dan memaafkan..' mungkin itu silap aku, tidak meminta maaf dan tidak memaafkan..aku fikir satu persatu maksud tu.. minta maaf..? aku bahagia, aku fikir tak wujud musuh dalam hidup aku, aku fikir aku bersahabat dgn semua, tapi aku lupa, kadang- kadang kata- kata ku menyakitkan, perlakuanku kadang- kadang melukakan..kadang- kadang kita sukar untuk meminta maaf, malu, ego.. teringat aku pada nasihat Ustazah Anisa, guru bahasa arab aku, didalam kelasnya, katanya, 'kita kdg-kdg susah nak minta maaf, malu, takut dimarah... caranya, ceritakan yang baik- baik tentang dia.. dan doakan yang baik- baik buat dia..'  tapi inilah manusia, bila dah tak suka semuanya nampak buruk, yang baik entah kemana, yang buruk itulah yang diingatnya.. so, you Fathin Hassan, wake up..! and stop it.. nilai diri sendiri, cari silap sendiri, betulkan diri sendiri jgn fikir silap orang lain.. "judge yourself, before you're judge.." 

dan memaafkan... satu hal yang paling sukar untuk manusia lakukan, lagi- lagi aku... bila terasa disakiti, dikhianati, ataupun dicaci, kita tak akan lupa setiap inci kesakitan yang dilakukan walaupun dah setimbun kebaikan yang diberikan.. aku cuba belajar memaafkan org yang aku benci.. sedikit demi sedikit, dan sedikit demi sedikit itulah aku mampu tersenyum memandangnya.. dalam hal ni, aku gunakan aspek "memberi dan menerima".. dalam aspek memberi, aku teringat Rasul kita sifatnya pemaaf.. dan jadikan sifatnya itu contoh buat kita semua.. kan tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima.. dan tangan yang memberi itu lebih mulia dari yang menerima.. so, maafkanlah orang lain sebelum dia meminta maaf pada kamu.. :)
dalam aspek lain pula adalah menerima... aku teringat pada keratan ayat daripada Al- Quran, "tetapi jika mereka condong kepada perdamaian maka terimalah dan bertawakallah kepada Allah. sungguh , Dia Maha Mendengar , Maha Mengetahui.." (Al- Anfal: 61) dan "dan jika mereka hendak menipumu, maka sesungguhnya cukup Allah bagimu. Dialah yang memberi kekuatan padamu dengan pertolonganNya dan dengan dukungan orang- orang mukmin.." (Al- Anfal: 62) dan "dan Dia yang mempersatukan hati mereka (org yang beriman). walaupun kamu menginfakkan semua kekayaan yang ada dibumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. sungguh, Dia Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al- Anfal: 63) ayat ni Allah turunkan buat nabi, andainya pihak lawan (dlm perperangan) minta perdamaian, maka berdamailah, dan bertawakal pada Allah... kalau disimpulkan dalam hidup kita, jika ada insan yang menyakiti kita meminta maaf pada kita, maka maafkanlah..dan berserah pada Allah.. jangan fikir, dia ikhlas ataupun tak, serahkan semuanya pada yang Esa..dia berkuasa atas tiap- tiap sesuatu..


hidup akan jadi lebih indah andai kita saling meminta maaf dan memaafkan.. kerana KITA KAN SAUDARA :)



0 comment(s)


Disclaimer



Hidup ini tidak akan pernah sunyi andai kita tersenyum melihat tujuh warna pelangi menerangi dada awan di langit tuhan ^^


Diary and Story
Let's know about owner
Let's exchange link


Taggie Board


Credits

Editor :
Mimi Mimot