| Follow || Dashboard |
//Pelangi Hati
Bingkisan Buat Mama
Wednesday, April 17, 2013 • 12:16 PM • 0 comments

Bismillahirahmanirahim...

mungkin mama tak kan baca entry ni, tp aku masih mengharap adelah seseorang yg akan sampaikan pd mama satu hari nanti.. sbb nak sampaikan sendiri kang tak habis ayat meleleh yg lebih... apa aku nak cerita harini, mama adalah insan paling hebat yang aku punya dalam dunia... andaikan kalau ada org tanya, siapa org yang paling memahami aku? jawapan aku mama.. bukan kawan, bukan sape- sape.. tapi mama... jujur mama, tak de orang lain...

dulu masa area sekolah menengah, aku antara anak yang selalu kena marah dgn mama... tp bila first time duduk rumah sewa, hidup sendiri, orang pertama yang risaukan aku, mama... hari pertama, mama akan make sure aku makan, and esoknya mama kejutkan supaya aku bangun p kelas..tapi hari pertama je la.. mula- mula aku membesar aku bukan antara yang rapat dgn mama, sbb mama suka marah aku, mane tak nye degilnye sape yang tahan..hehe.. tp bila dah besar, tak de orang yang paling memahami aku kecuali mama... time kat rumah sewa, aku tahu mama penat buat kerja rumah, tp setiap minggu hari turn aku masak, mama akan call, "mama hantar makanan kejap lagi ea.. tak payah masak.. " aku tak pernah bgtaw turn masak aku bila, tapi tu la, mama punya instink yg sgt kuat pd anak.. kdg- kdg nak bangun study, org yg dicari mama... kalau lapar ngadu kat mama... tanpa sedar mama buat mcm- mcm sbb nak aku dalam situasi yg baik..

bila dah kerja, tiap kali lunch hour, kalau mama tak siap masak lagi, mama akan ckp "tunggu jap ye, mama tak siap lg.." sedangkan aku tak kesah pun kalau tak makan... pernah satu hari, lepas maghrib, aku dah tidur sbb terlalu penat kerja, isya' pun sbb tersedar 2 pagi dan terus sambung sampai subuh.. pagi sebelum pegi kerja, mama ada pesan, "malam semalam adik tidur mama ada potong nanas, nanas tu sedap sangat.. mama tinggalkan utk adk dalam peti ais, kang org lain lak makan.." .. haih sedih la pulak tiba- tiba.. lepas tu satu petang tu aku balik awal terus masuk bilik tidur, tidur jela rutin aku..hehe.. penat hang tau dak..? lepas tu bangun mandi utk solat asar... siap semua, tgk tv same- same dgn mama, mama pesan "td mama masak ayam kentucky, mama simpankan kat laci takut habis org lain makan x ingat adik.." Allah.... sedih la pulak.. ada satu hari, aku dgn ayah nak buat karipap same- same... tp ayah kate, terpaksa keluar, ade meeting dgn khidmat masyarakat... ayah pesan, "adik buat dgn mama ye..?" tak lama lepas tu kak min telefon minta keluar mesyuarat unit IT, pesan kat mama, "mama tunggu kite balik ye, nnt kite buat karipap tu..".. so, mama sorang-2 kat rumah.. tup2 mesyuarat habis pukul 12 malam, balik mama dah tidur dah pun, karipap pun dah buat, ayah pun tak balik lagi... paling terasa penat- penat mama dia lebih memikirkan penat anaknya..

kenapa aku kata mama org yang paling memahami aku? masa kat rumah sewa, benda pertama yg mama hantar, sos, kicap dgn sambal tumis ayah masak.. mama kate, "mama tau tak de benda ni adik tak boleh makan.." tersenyum, inilah mama yang paling aku sayang... lagi satu mama ada pesan, kata mama "kalau anak mama rasa sakit, mama pun rasa sakit, kalau anak mama malu, mama pun malu, kalau anak mama sedih, mama pun sedih..." 

buat mama tersayang.. maaf kalau kite selalu buat mama penat, buat mama susah hati...kadang- kadang urusan dunia buat kite tak de masa dgn mama... kadang- kadang urusan dunia tak dapat tolong mama... tapi apa yang kite bangga, kite ada mama yang sangat penyayang, sangat memahami apa yang kita suka, tak suka..tak ada orang yang dapat faham kite mcm mana mama faham kite...terima kasih mama dah besarkan kita, dah lahirkan kite, dah bagi ilmu yang cukup utk kite... mungkin tak dapat nak balas dengan duit walaupun bila kite perlukan duit, mama sanggup terus pegi mesin atm keluarkan beratus- ratus utk anak mama.. mungkin kita tak dapat balas dgn tenaga, walaupun penat yang kite dapat tak sepenat mama... tapi, insyaAllah, adik akan cuba jadi anak mama yang solehah... yg tak kan tarik mama ayah ikut sama ke neraka.. insyaAllah satu saat mama jumpa Allah, adik akan selalu kirim doa buat mama...insyaAllah adik akan ikut perancangan mama ayah utk hidup adik, sbb adik tahu, tu yang terbaik utk adk dan itu yang dapat legakan hati mama, hati ayah.. maafkan kalau adik belajar, adik pakai duit mama, maafkan kalau adik kerja adik boros utk barang adik... tp adik tiap kali cuba untuk sumbang kat mama ayah, walaupun tak beribu...apa yang adik nak sampaikan, adik bangga ada mama sehebat mama.,.adik bahgia hidup dengan mama dari kecik sampai besar.. yg paling penting sayang adik tak berbelah bagi utk mama, utk ayah... moga Allah Redhai hidupmu, moga Allah ampunkan dosa- dosamu..moga Allah mengasihimu seperti mama syg adik dari kecil... moga syurga buat mama...


salam sayang buat mama... i love you soooooo much...


0 comment(s)


Disclaimer



Hidup ini tidak akan pernah sunyi andai kita tersenyum melihat tujuh warna pelangi menerangi dada awan di langit tuhan ^^


Diary and Story
Let's know about owner
Let's exchange link


Taggie Board


Credits

Editor :
Mimi Mimot