| Follow || Dashboard |
//Pelangi Hati
Ramadhan ini Dugaan
Wednesday, July 17, 2013 • 12:02 AM • 0 comments

kadang- kadang bila terlalu banyak masalah, bila duduk sekejap fikirkan mana lagi jalan aku nak pergi, mana lagi jalan aku buat, kdg- kdg kita tak terfikir pun utk beremosi, tp disebabkan terlalu byk masalah dipendam dan disimpan, air mata tu terlalu murah utk jatuh.. Tapi bila diingatkan akan ayat Allah ;-

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."  ( Al-Ankabut: 2-3) 

Dalam hadits qudsi Allah berfirman: " Pergilah pada hambaKu lalu timpakanlah b'bagai ujian 

padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya " ( HR Thabrani dari Abu Umamah )


Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…. 
(al-Baqarah : 286)

Alhamdulillah hati yang hampir jatuh berputus asa, kembali teguh, 'Ini pasti ada hikmahnya...pasti...' kuatlah wahai hati- hati manusia yang beriman, Dia tak akan menguji tanpa sebab..teguh dalam jalanNya, kuat menghadapi mehnah yang ada.. Ini dunia, bukan syurga, ujian itu pasti ada, petanda Allah ingat pada kita, bukan dibiarkan hidup bahgia seperti Firaun dimana pengakhirannya derita di Neraka yg dijanjikan.. setiap ujian pasti ada jalan penyelesaian, kuat ya? Allah ada dengar doa- doamu.. kuat ya? Ini Ramadhan, dugaan pun lain macam, kalau sabar masyaAllah besarnya ganjaran.. kuat lah seperti sahabat- sahabat Nabi yang berperang didalam perang Badar pada bulan Ramadhan.. Orang yang bersabar orang yang hebat, disaat mampu untuk membalas kejahatan org lain, disaat mampu utk mengeluh, disaat mampu utk berputus asa, tapi masih mampu bertahan... semoga dengan ujian kita mampu bertemu manisnya Ramadhan.. 



Bersabarlah kita didunia, tak lama, jangan mengeluh.. Kelak saat kedua- dua belah kaki kita melepasi pintu syurga, kita BEREHATLAH sepuas- puasnya.. 




0 comment(s)


Disclaimer



Hidup ini tidak akan pernah sunyi andai kita tersenyum melihat tujuh warna pelangi menerangi dada awan di langit tuhan ^^


Diary and Story
Let's know about owner
Let's exchange link


Taggie Board


Credits

Editor :
Mimi Mimot