| Follow || Dashboard |
//Pelangi Hati
Seribu Bulan, Bukan Serbu Kuih Bulan
Friday, July 26, 2013 • 3:48 PM • 0 comments

Bismillahirahmanirahim...

alhamdulillah, entry yang kedua dalam bulan ramadhan, tepuk tangan sikit.. hehe.. macam mana ibadah kita sepanjang 18 Ramadhan?Increasing?Decreasing? or Static? hehe.. kalau boleh meningkat lah hendaknya ya.. ada orang bila Ramadhan rasa gembira tak terhingga, semangatnya semakin hari semakin meningkat, dengan adanya ramadhan macam- macam dia belajar.. tapi ada jugak sesetengah, bila mula- mula puasa besemangat tapi bila penghujung tu dah lemau terhasut dek godaan kedai- kedai baju raya, kuih raya dan sebagainya.. kita kat golongan/ kelompok yang mana agaknya? banyak- banyak koreksi diri... sbb rugi kalau ramadhan berlalu macam tu je..

mungkin kita lupa, 10 malam pertama itu adalah rahmat, dan 10 malam berikutnya adalah keampunan, dan 10 malam yg terakhir adalah perlepasan dari azab api neraka.. bila 17 ramadhan ni, secara automatik teringat pada kemengan peperangan badar.. kalau kita ambil masa, tak lama, cukup dalam 15 minit, fikirkan, keteguhan iman Nabi Muhammad saw, para sahabat, dan para mujahidin islam pada masa itu mampu berperang mengangkat pedang sedangkan puasa, mampu jalan beribu batu kemedan perang, malamnya diisi dengan munajat, sedangkan kita balik kerja, balik kelas, lemau tidur tak ingat dunia.. mashaALLAH rendah sungguh dibanding dgn sahabat- sahabat nabi apatah lagi Nabi Muhammad saw itu sendiri...

Jadi, perbanyakkan ibadah pada penghujung- penghujung ramadhan, amalkan sunat dhuha sebelum ke tempat kerja, sebelum ke kelas, solat fardhu pada awal waktu, kalau rajin isi lagi dengan solat sunat rawatib, isi waktu yg ada dgn bacaan AlQuran dan ambil sedikit masa untuk tadabbur isi AlQuran, banyakkan zikir, zaman makin moden, zikir semua boleh download terus masuk dlm smartphone, so boleh dengar sambil zikir senyap- senyap kat mana pun kita berada.. jgn dalam jamban dah ler.. dan malam isi ramadhan dengan solat sunat terawih, dan cuba gagahkan diri bangun munajat pada Allah.. ini masanya mencari lailatul qadar.. yang ada hanya pada bulan Ramadhan, yang belum tentu kita akan bertemu dgnNya pada tahun hadapan..

“Barang siapa mendirikan puasa Ramadan dengan penuh keimanan dan kebaikan, maka akan 

diampunilah dosa-dosanya yang telah lalu” (HR Bukhari – Muslim)

Jadilah kita golongan umat islam yang dirindui Nabi Muhammad saw.. 

Selawat dan salam buat Nabi Muhammad saw yang dirindui... 




0 comment(s)


Disclaimer



Hidup ini tidak akan pernah sunyi andai kita tersenyum melihat tujuh warna pelangi menerangi dada awan di langit tuhan ^^


Diary and Story
Let's know about owner
Let's exchange link


Taggie Board


Credits

Editor :
Mimi Mimot